art terapie

Beneficiile art terapiei în creșterea copiilor cu dizabilități

art terapie ludoterapie

Beneficiile art terapiei în creșterea copiilor cu dizabilități este un subiect important. Mulți părinți se lovesc de discriminare sau lipsa înțelegerii din partea celor din jur. Adăugate la presiunea exterioară, vin problemele din interior și dificultățile sau limitările proprii. De aceea m-am gândit să scriu un scurt articol despre asta.

Luna trecută am fost prezentă la o conferință care a avut loc la Calafat, subiectul principal fiind includerea terapiei prin artă și beneficiile ei pentru copii cu dizabilități. La conferință au venit părinți, reprezentanții copiilor și persoane interesate. Majoritatea deschiși și doritori să învețe, să ajute și să interacționeze cât mai corect cu copii aflați în astfel de situații.

Ne-am axat foarte mult pe dialog, fiind multe întrebări. Exemplificând și prin exerciții utile de art terapie, ludoterapie și jocuri de rol.

art terapie intrebari

Importanța comunicării în orice situație dată

Ideea de dialog.

Ne-am dorit să o subliniem ca fiind cheia oricărei relații. Inclusiv cu un copil cu dizabilități, comunicarea fie ea verbală sau non – verbală ajută. Fie că trasăm anumite reguli sau bariere, înțelegem ideile celeilalte persoane și percepem o parte din lumea lor, consolidăm această relație.

Unele relații pot începe dificil. Construcția acestei relații pe care un părinte sau un asistent maternal o poate avea cu un copil cu dizabilități începe dinainte de planul fizic. Începe de când avem primele date despre copilul nostru, sau despre posibilitatea existenței sale. Tocmai de aceea este foarte important modul în care privim și primim pe lume acest copil. Pentru că poate contura relația dintre noi și acest copil, pe termen lung. Și ne va defini viitoarele interacțiuni atât cu copilul nostru, cât și cu alți copii aflați în aceeași situație cu acesta.

Gestionarea emoțiilor

Ca adulți, noi avem controlul asupra situațiilor din viața noastră. Ne putem gestiona emoțiile mai mult decât o poate face un copil, îndeosebi un copil cu dizabilități.

Așadar este important să schimbăm direcția și starea de spirit pentru a corespunde nu neapărat cu ceea ce se întâmplă în realitate, cât cu așteptările pe care le avem de la noi sau de la o situație dată. Atunci când suntem extenuați, iar copilul nostru vine plin de energie și cu chef de joacă către noi, ne putem adapta și mula pe acea stare de spirit. Putem râde, ne putem juca pentru a-i menține bucuria. Fără a-l împovăra cu grijile noastre zilnice. Astfel îi creștem sentimentul de încredere.

Încrederea în sine

Despre încrederea în sine am vorbit pe larg, fiind un subiect major. Răspunsul a fost dat foarte frumos de către o participantă: Autoeducația și lucrul cu sine, pentru părinți.

Revenind la gestionarea emoțiilor noastre și la acea corespondență care ar fi bine să existe între noi și copilul nostru. Faptul că nu lăsăm extenuarea sau nervozitatea de zi cu zi să intervină în relația noastră cu copilul, ajută în ambele sensuri.

Pentru copil sporește încrederea în sine și încrederea în părinte sau în îngrijitor. Lumea exterioară și adulții răspund la nevoile sale, fie de comunicare sau de joacă. Îi vor crea un sentiment de siguranță și securitate. Pe termen lung va fi acel copil care nu se va sfii să recunoască o greșeală comisă, știind că persoana adultă va reacționa corect, fără exagerări și fără afront. Adultul gestionând emoțiile inițiale și înțelegând situația în ansamblul ei.

Pentru adult este reușita de a menține o relație sănătoasă și echilibrată cu copilul. De a-i fi alături, de a-l susține indiferent de ceea ce se întâmplă în exterior.

Exercițiile de art terapie și ludoterapie

Am folosit păpuși pentru a-i ajuta pe părinți să le înțeleagă utilitatea și să urmărească care sunt emoțiile pe care copilul le aduce păpușilor. Ele pot fi construite împreună cu copilul. Noi am folosit baloane și orez pentru a construi păpușile. Și un marker pentru a le desena expresiile. Am încercat să utilizăm obiecte simple, care se regăsesc deja în casa cuiva. Este un exercițiu ușor, iar păpușile sunt un item folosit din străvechi timpuri. Ele ne învață despre importanța jocului dar și a rolului desemnat.

Păpușile recreează sinele sau sinele imaginar al copilului. Poate fi un personaj pe care îl admiră sau poate din contră, îl detestă. Păpușile sunt puntea către emoțiile unui copil, către tendințele sale mentale, prin care se explică sinele său interior și exterior (Jung, 1965)

Imaginea sau ideea unei ființe care capătă personalitate, este în sine un proces artistic, care provoacă imaginația și gândirea pe termen scurt și lung. Joaca este un act de devotament total.

beneficiile art terapiei

Creația de păpuși

Se poate face din obiecte pe care le găsim deja în casă: Hârtie, ață sau sfoară. Putem lipi de ele nasturi, materiale din haine vechi sau accesorii pe care nu le mai folosim.

Putem crea păpuși care să reprezinte un moment de tranziție în viața cuiva: un examen, trecerea către o clasă superioară în învățământ sau o aniversare.

Joaca cu păpușile le dezvoltă copiilor ideea de autonomie. Ei învață despre corp, din exterior, prin joacă. Învață cum să facă anumite lucruri, cum să interacționeze și care sunt limitele. Este o explorare activă, de aceea copii adoră atât de mult joaca. Inclusiv adulții, atunci când au ocazia.

Creația și joaca cu păpuși poate fi folosită cu copii care sunt retrași sau apatici, pentru a-i atrage în activități creative. Le poate canaliza energia într-un mod constructiv și pozitiv. Poate ajuta copii activi să-și canalizeze energia în exces, către un scop artistic.  

Este o modalitate de comunicare și de întărire a relației cu copilul, pe care o recomandăm tuturor părinților.

art terapie craiova

Informații utile legate de art terapie

Din Septembrie am început sesiunile de art terapie la cabinetul nostru de pe Strada A.I. Cuza. Pentru rezervări și informații ne puteți suna la numărul de telefon din imagine sau ne puteți contacta pe e-mail. Vă așteptăm cu drag!

Recommended Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *